Alle nyheder

At det er miljøskadeligt at producere nye biler bliver oftest glemt i debatten om reparationsgrænsen.

Nye toner på vej om reparationsgrænsen

Auto - 5. maj. 2017

Skatteminister Karsten Lauritzen er blødt lidt op i sin retorik om, hvor miljøvenlig en højere reparationsgrænsen er. Det skriver Motor-magasinet.

  • Del:

Er det bedre for miljøet at reparere på den gamle bil frem for at købe en ny?

 

Sætter man et regnstykke op over, hvor meget CO2 det koster at producere en helt ny bil i forhold til at reparere på den eksisterende, så er det først efter 200.000 kørte km, at den nye bil samlet set udleder mindre CO2.

 

Og nu er politikerne også ved at få øjnene op for fordelene ved at reparere frem for at smide ud.

 

I et svar til Martin Lidegaard, skatteordfører for Radikale Venstre, skriver skatteminister Karsten Lauritzen:

 

”… er der miljømæssige gevinster ved at reparerer bilen og dermed udskyde produktionen af en ny og bortskaffelsen af den gamle.” Samtidig anerkender ministeren, at beregninger af udgifterne ved at hæve reparationsgrænsen ikke indeholder de samfundsøkonomiske konsekvenser.

 

Det kan man læse i en artikel i Motor-magasinet i dag, fredag den 5. maj, 2017.

 

 

CO2-regnskab: Ny bil vs. gammel bil

Det koster ca. 10 ton CO2 at producere en ny bil (nogle modeller koster helt op til 35 CO2 at producere).

 

Det betyder, at selvom en nyere bil udleder mindre CO2 per kørt km end en bil, der er 5 år gammel, så er det først efter 200.000 kørte kilometer, at den nye bil samlet set udleder mindre.

 

 

Gevinst for samfundsøkonomien og miljøet

Skatteministerens erkendelse af at der er miljømæssige gevinster ved at reparere biler frem for at købe nyt, glæder erhvervspolitisk konsulent i Håndværksrådet Kristian Brændstrup Bech.

 

”Det er glædeligt, at skatteministeren anerkender, at der kan være en gevinst for samfundsøkonomien og miljøet ved at reparere frem for at skrotte dem,” siger Kristian Brændstrup Bech til Motor-magasinet.

 

Han forklarer, at i tidligere svar fra skatteministeren, nævner skatteministeren intet om miljøfordele ved en højere reparationsgrænse, men nu er der altså kommet nye toner.

 

 

Hvad er reparationsgrænsen?

Reparationsgrænsen er den lovbestemte grænse, der bestemmer, hvornår en bil skal skrottes.

 

Reparationsgrænse er pt. på 65 pct. Det betyder, at skal bilen repareres for mere end 65 pct. af bilens nuværende handelsværdi, så SKAL den skrottes – også selvom den sagtens kunne repareres.

 

Håndværksrådet mener, at reparationsgrænsen bør hæves og på sigt helt fjernes.

 

Læs også artiklen i Motor-magasinet her


Nyhedsarkiv

Hvis du leder efter en bestemt nyhed, kan du i arkivet over nyheder bladre gennem en længere nyhedsoversigt.

  1. Nyhedsarkivet
Alle nyheder

Nyheder

Politik - 3. jul. 2017

Fartskriversagen: Færdselsstyrelsen ændrer ’håndværkerregel’

Politik - 3. jul. 2017
Efter pres fra Dansk Bilbrancheråd, SKAD og Håndværksrådet retter Færdselsstyrelsen nu ind og ændrer ...

Læs mere
Uddannelse - 28. jun. 2017

Motiver Generation Z til erhvervsuddannelser og lokale jobs

Uddannelse - 28. jun. 2017
Kom med, når bl.a. Håndværksrådet inviterer til en række gratis temaarrangementer om, hvordan virkso ...

Læs mere
Uddannelse - 28. jun. 2017

Ejerlederuddannelse til SMV'er

Uddannelse - 28. jun. 2017
Vil du have flere redskaber til at blive en bedre leder? Så tilmeld dig til Håndværksrådets ejerlede ...

Læs mere
Holstebro - 27. jun. 2017

Hvad gør man, når der mangler faglærte medarbejdere?

Holstebro - 27. jun. 2017
Problemløsning på jysk: Man tager selv initiativ og lederskab! ...

Læs mere

For SMV'er

For SMV'er - 26. jun. 2017

Juridisk: Ny markedsføringslov på vej

For SMV'er - 26. jun. 2017
Første juli træder Danmarks nye markedsføringslov i kraft. Se her, hvad den ny lov betyder for dig o ...

Læs mere
Digitalisering - 12. jun. 2017

SMV’er får støtte til digitalisering

Digitalisering - 12. jun. 2017
Erhvervspartnerskabet for Avanceret Produktion har uddelt 8,7 mio. kr. til digitalisering- og automa ...

Læs mere
Digitalisering - 17. maj. 2017

Nyt projekt gør SMV’er mere digitale

Digitalisering - 17. maj. 2017
Godt nyt til op til 75 små og mellemstore virksomheder, som nu får muligheden for at blive mere digi ...

Læs mere
Foreningsnyt - 16. maj. 2017

H.M. Dronningen fejrer årets nyudlærte håndværkere

Foreningsnyt - 16. maj. 2017
En ny årgang af dygtige håndværkere springer ud tirsdag den 16. maj, når årets dygtigste nyuddanne ...

Læs mere

Pressemeddelelser

Pressemeddelelser - 3. jul. 2017

Boligjobordning eneste sikre middel mod sort håndværksarbejde

Pressemeddelelser - 3. jul. 2017
En ny undersøgelse af den svenske boligjobordning viser, at 13 procent af det indberettede håndværks ...

Læs mere
Pressemeddelelser - 29. jun. 2017

Minister ændrer omstridt beslutning om dimensionering

Pressemeddelelser - 29. jun. 2017
Undervisningsminister Merete Riisager ændrer nu sin beslutning om at indføre dimensionering af uddan ...

Læs mere
Pressemeddelelser - 28. jun. 2017

Erhvervsfremme skal forenkles og målrettes SMV’erne

Pressemeddelelser - 28. jun. 2017
Så kom det endelig: Udvalget der skal komme med forslag til forenkling af Danmarks erhvervsfremmesys ...

Læs mere
Pressemeddelelser - 23. jun. 2017

Flere opgaver bliver udbudt SMV-venligt

Pressemeddelelser - 23. jun. 2017
Flere offentlige myndigheder opdeler udbud i mindre delkontrakter, desværre forsømmer næsten halvdel ...

Læs mere