Alle nyheder

At det er miljøskadeligt at producere nye biler bliver oftest glemt i debatten om reparationsgrænsen.

Nye toner på vej om reparationsgrænsen

Auto - 5. maj. 2017

Skatteminister Karsten Lauritzen er blødt lidt op i sin retorik om, hvor miljøvenlig en højere reparationsgrænsen er. Det skriver Motor-magasinet.

  • Del:

Er det bedre for miljøet at reparere på den gamle bil frem for at købe en ny?

 

Sætter man et regnstykke op over, hvor meget CO2 det koster at producere en helt ny bil i forhold til at reparere på den eksisterende, så er det først efter 200.000 kørte km, at den nye bil samlet set udleder mindre CO2.

 

Og nu er politikerne også ved at få øjnene op for fordelene ved at reparere frem for at smide ud.

 

I et svar til Martin Lidegaard, skatteordfører for Radikale Venstre, skriver skatteminister Karsten Lauritzen:

 

”… er der miljømæssige gevinster ved at reparerer bilen og dermed udskyde produktionen af en ny og bortskaffelsen af den gamle.” Samtidig anerkender ministeren, at beregninger af udgifterne ved at hæve reparationsgrænsen ikke indeholder de samfundsøkonomiske konsekvenser.

 

Det kan man læse i en artikel i Motor-magasinet i dag, fredag den 5. maj, 2017.

 

 

CO2-regnskab: Ny bil vs. gammel bil

Det koster ca. 10 ton CO2 at producere en ny bil (nogle modeller koster helt op til 35 CO2 at producere).

 

Det betyder, at selvom en nyere bil udleder mindre CO2 per kørt km end en bil, der er 5 år gammel, så er det først efter 200.000 kørte kilometer, at den nye bil samlet set udleder mindre.

 

 

Gevinst for samfundsøkonomien og miljøet

Skatteministerens erkendelse af at der er miljømæssige gevinster ved at reparere biler frem for at købe nyt, glæder erhvervspolitisk konsulent i Håndværksrådet Kristian Brændstrup Bech.

 

”Det er glædeligt, at skatteministeren anerkender, at der kan være en gevinst for samfundsøkonomien og miljøet ved at reparere frem for at skrotte dem,” siger Kristian Brændstrup Bech til Motor-magasinet.

 

Han forklarer, at i tidligere svar fra skatteministeren, nævner skatteministeren intet om miljøfordele ved en højere reparationsgrænse, men nu er der altså kommet nye toner.

 

 

Hvad er reparationsgrænsen?

Reparationsgrænsen er den lovbestemte grænse, der bestemmer, hvornår en bil skal skrottes.

 

Reparationsgrænse er pt. på 65 pct. Det betyder, at skal bilen repareres for mere end 65 pct. af bilens nuværende handelsværdi, så SKAL den skrottes – også selvom den sagtens kunne repareres.

 

Håndværksrådet mener, at reparationsgrænsen bør hæves og på sigt helt fjernes.

 

Læs også artiklen i Motor-magasinet her


Nyhedsarkiv

Hvis du leder efter en bestemt nyhed, kan du i arkivet over nyheder bladre gennem en længere nyhedsoversigt.

  1. Nyhedsarkivet
Alle nyheder

Nyheder

Uddannelse - 18. sep. 2017

Mulig redning af erhvervsskoler: DF og S sammen mod nedskæringer

Uddannelse - 18. sep. 2017
Folketingets to største partier kan godt se fornuften i at holde hånden under erhvervsskolerne og ta ...

Læs mere
HIF Danmark - 13. sep. 2017

Håndværksrådet uddelte 35 000 kroner i form af legater

HIF Danmark - 13. sep. 2017
I forbindelse med HIF Danmarks formandsmøde i Horsens i Weekenden uddelte formanden for HIF Danmark, ...

Læs mere
HIF Danmark - 13. sep. 2017

HIF-formænd fra hele landet mødtes i Horsens

HIF Danmark - 13. sep. 2017
I weekenden mødtes formændene for de lokale, tværfaglige håndværker- og industriforeninger (HIF). Fo ...

Læs mere
Uddannelse - 6. sep. 2017

Erhvervsskolerne kommer til at mangle 400 mio. kr.

Uddannelse - 6. sep. 2017
Erhvervsskolerne har en kæmpe opgave foran sig med at tiltrække flere unge. Så det giver ingen menin ...

Læs mere

For SMV'er

For SMV'er - 6. sep. 2017

Ungdommens Røde Kors inviterer SMV-erne til at give En Hjælpende Hånd

For SMV'er - 6. sep. 2017
I efteråret 2017 går alle landets håndværkere og håndværksvirksomheder sammen for tredje år i træk. ...

Læs mere
For SMV'er - 28. aug. 2017

Hjælp til din bogføring

For SMV'er - 28. aug. 2017
Er du i tvivl om, din bogføring er rigtig? Så brug bogføringsguiden på SKATs hjemmeside. ...

Læs mere
Uddannelse - 16. aug. 2017

Idékatalog: Virksomhedsejere underviser i folkeskolen

Uddannelse - 16. aug. 2017
Flere håndværkere og virksomhedsejere kaster sig ud i at undervise på folkeskoler for at præsentere ...

Læs mere
For SMV'er - 15. aug. 2017

Bliver dit produkt kopieret? Få gratis vejledning med ny hotline

For SMV'er - 15. aug. 2017
En ny ’Hotline om kopivarer’ tilbyder gratis vejledning og hjælp, hvis dit produkt bliver kopieret, ...

Læs mere

Pressemeddelelser

Pressemeddelelser - 13. sep. 2017

DI vrøvler om brugte reservedele

Pressemeddelelser - 13. sep. 2017
Dansk Industri har helt misforstået Dansk Folkepartis forslag om brugte dele i skadesopgørelse på bi ...

Læs mere
Pressemeddelelser - 12. sep. 2017

Regeringen i splid med sig selv om erhvervsuddannelser

Pressemeddelelser - 12. sep. 2017
Høje ambitioner rimer ikke på nedskæringer. Derfor skylder regeringen både virksomhederne og de unge ...

Læs mere
Pressemeddelelser - 11. sep. 2017

Analyse: Kommuner bør udbyde opgaver mere SMV-venligt

Pressemeddelelser - 11. sep. 2017
Langt fra alle kommuner opdeler udbud i mindre dele, så små og mellemstore virksomheder kan være med ...

Læs mere
Pressemeddelelser - 7. sep. 2017

Endelig! Regeringen vil stoppe unfair konkurrence fra det offentlige

Pressemeddelelser - 7. sep. 2017
Håndværksrådet hilser regeringens udspil til en begrænsning af det offentliges erhvervsaktiviteter v ...

Læs mere