Alle nyheder

At det er miljøskadeligt at producere nye biler bliver oftest glemt i debatten om reparationsgrænsen.

Nye toner på vej om reparationsgrænsen

Auto - 5. maj. 2017

Skatteminister Karsten Lauritzen er blødt lidt op i sin retorik om, hvor miljøvenlig en højere reparationsgrænsen er. Det skriver Motor-magasinet.

  • Del:

Er det bedre for miljøet at reparere på den gamle bil frem for at købe en ny?

 

Sætter man et regnstykke op over, hvor meget CO2 det koster at producere en helt ny bil i forhold til at reparere på den eksisterende, så er det først efter 200.000 kørte km, at den nye bil samlet set udleder mindre CO2.

 

Og nu er politikerne også ved at få øjnene op for fordelene ved at reparere frem for at smide ud.

 

I et svar til Martin Lidegaard, skatteordfører for Radikale Venstre, skriver skatteminister Karsten Lauritzen:

 

”… er der miljømæssige gevinster ved at reparerer bilen og dermed udskyde produktionen af en ny og bortskaffelsen af den gamle.” Samtidig anerkender ministeren, at beregninger af udgifterne ved at hæve reparationsgrænsen ikke indeholder de samfundsøkonomiske konsekvenser.

 

Det kan man læse i en artikel i Motor-magasinet i dag, fredag den 5. maj, 2017.

 

 

CO2-regnskab: Ny bil vs. gammel bil

Det koster ca. 10 ton CO2 at producere en ny bil (nogle modeller koster helt op til 35 CO2 at producere).

 

Det betyder, at selvom en nyere bil udleder mindre CO2 per kørt km end en bil, der er 5 år gammel, så er det først efter 200.000 kørte kilometer, at den nye bil samlet set udleder mindre.

 

 

Gevinst for samfundsøkonomien og miljøet

Skatteministerens erkendelse af at der er miljømæssige gevinster ved at reparere biler frem for at købe nyt, glæder erhvervspolitisk konsulent i Håndværksrådet Kristian Brændstrup Bech.

 

”Det er glædeligt, at skatteministeren anerkender, at der kan være en gevinst for samfundsøkonomien og miljøet ved at reparere frem for at skrotte dem,” siger Kristian Brændstrup Bech til Motor-magasinet.

 

Han forklarer, at i tidligere svar fra skatteministeren, nævner skatteministeren intet om miljøfordele ved en højere reparationsgrænse, men nu er der altså kommet nye toner.

 

 

Hvad er reparationsgrænsen?

Reparationsgrænsen er den lovbestemte grænse, der bestemmer, hvornår en bil skal skrottes.

 

Reparationsgrænse er pt. på 65 pct. Det betyder, at skal bilen repareres for mere end 65 pct. af bilens nuværende handelsværdi, så SKAL den skrottes – også selvom den sagtens kunne repareres.

 

Håndværksrådet mener, at reparationsgrænsen bør hæves og på sigt helt fjernes.

 

Læs også artiklen i Motor-magasinet her


Nyhedsarkiv

Hvis du leder efter en bestemt nyhed, kan du i arkivet over nyheder bladre gennem en længere nyhedsoversigt.

  1. Nyhedsarkivet
Alle nyheder

Nyheder

Politik - 19. maj. 2017

Nyt dagpengesystem hjælper flere iværksættere på vej

Politik - 19. maj. 2017
Regeringen har sammen med Socialdemokratiet og Dansk Folkeparti indgået en aftale om nyt dagpengesys ...

Læs mere
Pressemeddelelser - 18. maj. 2017

Jesper Møller er ny formand for HIF Danmark

Pressemeddelelser - 18. maj. 2017
De 50 lokale håndværker- og industriforeninger i Håndværksrådet har valgt ny formand. Tømrermester J ...

Læs mere
Digitalisering - 17. maj. 2017

Nyt projekt gør SMV’er mere digitale

Digitalisering - 17. maj. 2017
Godt nyt til op til 75 små og mellemstore virksomheder, som nu får muligheden for at blive mere digi ...

Læs mere
Uddannelse - 17. maj. 2017

Idékatalog: Sådan styrkes samarbejdet med folkeskolen

Uddannelse - 17. maj. 2017
Vi skal have flere unge til at vælge en erhvervsuddannelse, derfor har Håndværksrådet udarbejdet et ...

Læs mere
Flere nyheder

For SMV'er

Digitalisering - 17. maj. 2017

Nyt projekt gør SMV’er mere digitale

Digitalisering - 17. maj. 2017
Godt nyt til op til 75 små og mellemstore virksomheder, som nu får muligheden for at blive mere digi ...

Læs mere
Foreningsnyt - 16. maj. 2017

H.M. Dronningen fejrer årets nyudlærte håndværkere

Foreningsnyt - 16. maj. 2017
En ny årgang af dygtige håndværkere springer ud tirsdag den 16. maj, når årets dygtigste nyuddanne ...

Læs mere
For SMV'er - 25. apr. 2017

Klumme: Få virksomhederne op i gear med højtuddannede

For SMV'er - 25. apr. 2017
De fleste af os kan godt lide at køre den samme vej, når vi skal et bestemt sted hen. Men gælder det ...

Læs mere
Digitalisering - 27. mar. 2017

Få et gratis løft: Udnyt mulighederne i digitalisering

Digitalisering - 27. mar. 2017
Digitalisering kan være den direkte vej til nye markeder, nye produkter og nye forretningsgange fo ...

Læs mere
Mere for SMV'er

Pressemeddelelser

Pressemeddelelser - 22. maj. 2017

Håndværksrådet: Stadig alt for meget sort arbejde – udvid håndværkerfradraget

Pressemeddelelser - 22. maj. 2017
En ny rapport fra Rockwoolfonden viser, at selvom om sort arbejde ikke længere er et stigende proble ...

Læs mere
Pressemeddelelser - 18. maj. 2017

Jesper Møller er ny formand for HIF Danmark

Pressemeddelelser - 18. maj. 2017
De 50 lokale håndværker- og industriforeninger i Håndværksrådet har valgt ny formand. Tømrermester J ...

Læs mere
Pressemeddelelser - 15. maj. 2017

Væsentlig gave til unge og til hele samfundet

Pressemeddelelser - 15. maj. 2017
Nordea Fondens gave på 75 mio. kr. til at skabe mere prestige i erhvervsuddannelserne er den helt ri ...

Læs mere
Pressemeddelelser - 11. maj. 2017

SMV-prisen 2017 går til Horsens Kommune

Pressemeddelelser - 11. maj. 2017
Horsens Kommune modtager SMV-prisen 2017 for projekt ’Samspil mellem Uddannelse og Erhverv’ – et for ...

Læs mere
Flere pressemeddelelser