Reparationsgrænsen hævet igen

Skatteminister Karsten Lauritzen besøgte i foråret 2016 Håndværksrådets bestyrelse til en snak om bl.a. reparationsgrænsen. Mødet foregik i et autoværksted i Hedensted.

Lav reparationsgrænse er skidt for miljø og arbejdspladser

  • Del:

Håndværksrådet har sammen med medlemmerne indenfor autobranchen kontinuerligt i mod reparationsgrænsen siden den blev introduceret, herunder er mange politikere er blevet præsenteret for de negative effekter ved en reparationsgrænse.

 

Historisk set er reparationsgrænsen kun gået en vej, og det er nedad, hvilket ikke er en fordel for samfundet og autobranchen, hvor miljøet og arbejdspladser i autobranchen er de helt store tabere. Dog er det lykkedes en samlet branchens at trænge i gennem med de gode og vedholdende argumenter, som resulterede i at en midlertidig forhøjelse af reparationsgrænsen kom med i den daværende regerings vækstplan i april 2013, hvor det blev besluttet at hæve grænsen til 75 pct. med virkning i 2014 og 2015.

 

En sådan ændring kom ikke af sig selv. Siden beslutningen om en reparationsgrænse på 65 pct., der blev truffet af VK-regeringen i slutningen af 2010, har Håndværksrådet benyttet enhver lejlighed til at overbevise politikerne om, at det var en forkert ordning. Springet fra de oprindelige 75 pct. til 65 pct. har kostet hundredevis af job og lærepladser og har været en fod på bremsen for hele autobranchen.

 

Med den midlertidig ændring i 2014 og 2015 har det vist sig muligt, at trænge gennem Christiansborgs tykke vægge.

 

Håndværksrådet laver til stadighed analyser og taler med politiske ordførere om reparationsgrænsen, hvor hele tiden skal findes nye vinkler og løsninger, for at opnå lydhørhed i forhold til konsekvenserne.

 

Fremadrettet vil reparationsgrænsen i højere bliver italesat som et miljøproblem, hvor vi spilder gode ressourcer.

 

Håndværksrådets Autoudvalg mener, reparationsgrænsen burde være højere end de 65 pct., men allerhelst burde den fjernes. Derudover bør skade opgøres i brugte dele, når skaden også forventes repareret med brugte dele. I dag skal alle trafikskader uden undtagelse opgøres i nye dele, selvom skaden ikke efterfølgende repareres med nye dele.

 

Vil du vide mere? 

Tilmeld dig Håndværksrådets nyhedsbreve og bliv løbende opdateret om Håndværksrådets politiske arbejde. 
Læs mere om Håndværksrådets arbejde på det autopolitiske område under Håndværksrådets Autoudvalg.
 

Kontakt

Erhvervpolitisk konsulent
Kristian Brændstrup Bech
bech@hvr.dk
tlf. +45 32 63 03 33
mobil +45 20 69 32 89
Download vCard Læs mere

Hvad er reparations-grænsen?

Reparationsgrænsen for trafikskadede biler er en del af registreringsafgiftsloven. I dag er reparationsgrænsen på 65 pct. Det betyder, at en skadet bil, der skal repareres for mere end 65 pct. af handelsværdien, vurderes totalskadet og derfor skal skrottes i stedet for at blive repareret.

 

En reparationsgrænse på 85 pct. blev introduceret omkring årtusindeskiftet og er siden blevet sænket i to omgange. Senest i 2011 hvor VK-regeringen med støtte fra Dansk Folkeparti sænkede grænsen til de nuværende 65 pct.

 

Ifølge flere undersøgelser gennemført af Håndværksrådet har reparationsgrænsen betydet et fald i omsætningen og afskedigelse af medarbejdere hos de mange virksomheder, som blandt andet lever af at udbedre forsikringsskader på biler.

Nyheder

For SMV'er - 18. okt. 2017

Søg tilskud: Bliv bedre til digitalisering og automatisering

For SMV'er - 18. okt. 2017
3. ansøgningsrunde om støtte til digitalisering og automatisering er igangsat. ...

Læs mere
Uddannelse - 16. okt. 2017

Forberedende grunduddannelse: Nyt system skal skabe flere faglærte

Uddannelse - 16. okt. 2017
Et nyt enstrenget system skal hjælpe de unge ind i erhvervsuddannelserne og sikre flere faglærte. ...

Læs mere
HIF Danmark - 11. okt. 2017

Lokale erhvervspolitiske valgmøder

HIF Danmark - 11. okt. 2017
Her kan du følge de kommunale erhvervspolitiske valgmøder, de lokale håndværker- og industriforening ...

Læs mere
For SMV'er - 9. okt. 2017

Hvad i alverden er en 'standard'?

For SMV'er - 9. okt. 2017
En standard er helt simpelt fælles retningslinjer for et produkt eller en tjeneste. Det kan være alt ...

Læs mere

For SMV'er

For SMV'er - 18. okt. 2017

Søg tilskud: Bliv bedre til digitalisering og automatisering

For SMV'er - 18. okt. 2017
3. ansøgningsrunde om støtte til digitalisering og automatisering er igangsat. ...

Læs mere
For SMV'er - 9. okt. 2017

Hvad i alverden er en 'standard'?

For SMV'er - 9. okt. 2017
En standard er helt simpelt fælles retningslinjer for et produkt eller en tjeneste. Det kan være alt ...

Læs mere
For SMV'er - 20. sep. 2017

Kommentar: Færre smerter og langtidssyge, hvis arbejdspladsen forebygger

For SMV'er - 20. sep. 2017
Arbejdspladsen har stor betydning for ansattes sundhed. Det er budskabet i en fælles kommentar fra ...

Læs mere
For SMV'er - 6. sep. 2017

Ungdommens Røde Kors inviterer SMV-erne til at give En Hjælpende Hånd

For SMV'er - 6. sep. 2017
I efteråret 2017 går alle landets håndværkere og håndværksvirksomheder sammen for tredje år i træk. ...

Læs mere

Pressemeddelelser

Pressemeddelelser - 10. okt. 2017

Opsvinget stresstester Danmarks økonomi

Pressemeddelelser - 10. okt. 2017
Opsvinget rammer bl.a. SMV’ernes mulighed for at rekruttere faglært arbejdskraft. Det sagde formand ...

Læs mere
Pressemeddelelser - 3. okt. 2017

Åbningstale: Lars Løkke overser Danmarks måske største problem

Pressemeddelelser - 3. okt. 2017
Statsministeren gik som katten om den varme grød i dagens åbningstale. Regeringens bud på en løsning ...

Læs mere
Pressemeddelelser - 25. sep. 2017

Håndværksrådet ansætter vicedirektør

Pressemeddelelser - 25. sep. 2017
Håndværksrådet har ansat sin tidligere cheføkonom Jakob Brandt i en nyoprettet stilling som vicedire ...

Læs mere
Pressemeddelelser - 22. sep. 2017

Aftale redder sunde biler fra bilkirkegården

Pressemeddelelser - 22. sep. 2017
Der er stor ros fra Håndværksrådet til Dansk Folkeparti og regeringen for den hævelse af reparations ...

Læs mere