Reparationsgrænsen hævet igen

Skatteminister Karsten Lauritzen besøgte i foråret 2016 Håndværksrådets bestyrelse til en snak om bl.a. reparationsgrænsen. Mødet foregik i et autoværksted i Hedensted.

Lav reparationsgrænse er skidt for miljø og arbejdspladser

  • Del:

Håndværksrådet har sammen med medlemmerne indenfor autobranchen kontinuerligt i mod reparationsgrænsen siden den blev introduceret, herunder er mange politikere er blevet præsenteret for de negative effekter ved en reparationsgrænse.

 

Historisk set er reparationsgrænsen kun gået en vej, og det er nedad, hvilket ikke er en fordel for samfundet og autobranchen, hvor miljøet og arbejdspladser i autobranchen er de helt store tabere. Dog er det lykkedes en samlet branchens at trænge i gennem med de gode og vedholdende argumenter, som resulterede i at en midlertidig forhøjelse af reparationsgrænsen kom med i den daværende regerings vækstplan i april 2013, hvor det blev besluttet at hæve grænsen til 75 pct. med virkning i 2014 og 2015.

 

En sådan ændring kom ikke af sig selv. Siden beslutningen om en reparationsgrænse på 65 pct., der blev truffet af VK-regeringen i slutningen af 2010, har Håndværksrådet benyttet enhver lejlighed til at overbevise politikerne om, at det var en forkert ordning. Springet fra de oprindelige 75 pct. til 65 pct. har kostet hundredevis af job og lærepladser og har været en fod på bremsen for hele autobranchen.

 

Med den midlertidig ændring i 2014 og 2015 har det vist sig muligt, at trænge gennem Christiansborgs tykke vægge.

 

Håndværksrådet laver til stadighed analyser og taler med politiske ordførere om reparationsgrænsen, hvor hele tiden skal findes nye vinkler og løsninger, for at opnå lydhørhed i forhold til konsekvenserne.

 

Fremadrettet vil reparationsgrænsen i højere bliver italesat som et miljøproblem, hvor vi spilder gode ressourcer.

 

Håndværksrådets Autoudvalg mener, reparationsgrænsen burde være højere end de 65 pct., men allerhelst burde den fjernes. Derudover bør skade opgøres i brugte dele, når skaden også forventes repareret med brugte dele. I dag skal alle trafikskader uden undtagelse opgøres i nye dele, selvom skaden ikke efterfølgende repareres med nye dele.

 

Vil du vide mere? 

Tilmeld dig Håndværksrådets nyhedsbreve og bliv løbende opdateret om Håndværksrådets politiske arbejde. 
Læs mere om Håndværksrådets arbejde på det autopolitiske område under Håndværksrådets Autoudvalg.
 

Kontakt

Erhvervpolitisk konsulent
Kristian Brændstrup Bech
bech@hvr.dk
tlf. +45 32 63 03 33
mobil +45 20 69 32 89
Download vCard Læs mere

Hvad er reparations-grænsen?

Reparationsgrænsen for trafikskadede biler er en del af registreringsafgiftsloven. I dag er reparationsgrænsen på 65 pct. Det betyder, at en skadet bil, der skal repareres for mere end 65 pct. af handelsværdien, vurderes totalskadet og derfor skal skrottes i stedet for at blive repareret.

 

En reparationsgrænse på 85 pct. blev introduceret omkring årtusindeskiftet og er siden blevet sænket i to omgange. Senest i 2011 hvor VK-regeringen med støtte fra Dansk Folkeparti sænkede grænsen til de nuværende 65 pct.

 

Ifølge flere undersøgelser gennemført af Håndværksrådet har reparationsgrænsen betydet et fald i omsætningen og afskedigelse af medarbejdere hos de mange virksomheder, som blandt andet lever af at udbedre forsikringsskader på biler.

Nyheder

Politik - 17. aug. 2017

Analyse: Det lysner lidt for Håndværkerfradraget

Politik - 17. aug. 2017
Formelt udløber BoligJobordningen til nytår, men meget tyder på, at fradraget også efter årsskiftet ...

Læs mere
Uddannelse - 16. aug. 2017

Idékatalog: Virksomhedsejere underviser i folkeskolen

Uddannelse - 16. aug. 2017
Flere håndværkere og virksomhedsejere kaster sig ud i at undervise på folkeskoler for at præsentere ...

Læs mere
For SMV'er - 15. aug. 2017

Bliver dit produkt kopieret? Få gratis vejledning med ny hotline

For SMV'er - 15. aug. 2017
En ny ’Hotline om kopivarer’ tilbyder gratis vejledning og hjælp, hvis dit produkt bliver kopieret, ...

Læs mere
For SMV'er - 1. aug. 2017

Søg puljen: Fortsat mulighed for bedre bredbånd

For SMV'er - 1. aug. 2017
Du kan være med til at sikre bredbånd i dit lokalområde. Lokale sammenslutninger af borgere og kommu ...

Læs mere

For SMV'er

Uddannelse - 16. aug. 2017

Idékatalog: Virksomhedsejere underviser i folkeskolen

Uddannelse - 16. aug. 2017
Flere håndværkere og virksomhedsejere kaster sig ud i at undervise på folkeskoler for at præsentere ...

Læs mere
For SMV'er - 15. aug. 2017

Bliver dit produkt kopieret? Få gratis vejledning med ny hotline

For SMV'er - 15. aug. 2017
En ny ’Hotline om kopivarer’ tilbyder gratis vejledning og hjælp, hvis dit produkt bliver kopieret, ...

Læs mere
For SMV'er - 1. aug. 2017

Søg puljen: Fortsat mulighed for bedre bredbånd

For SMV'er - 1. aug. 2017
Du kan være med til at sikre bredbånd i dit lokalområde. Lokale sammenslutninger af borgere og kommu ...

Læs mere
For SMV'er - 26. jun. 2017

Juridisk: Ny markedsføringslov på vej

For SMV'er - 26. jun. 2017
Første juli træder Danmarks nye markedsføringslov i kraft. Se her, hvad den ny lov betyder for dig o ...

Læs mere

Pressemeddelelser

Pressemeddelelser - 15. aug. 2017

Pressemeddelelse: Udvid håndværkerfradraget og bekæmp sort arbejde

Pressemeddelelser - 15. aug. 2017
Et flertal i Folketinget går ind for en forlængelse af håndværkerfradraget. Det er et vigtigt redska ...

Læs mere
Pressemeddelelser - 3. jul. 2017

Boligjobordning eneste sikre middel mod sort håndværksarbejde

Pressemeddelelser - 3. jul. 2017
En ny undersøgelse af den svenske boligjobordning viser, at 13 procent af det indberettede håndværks ...

Læs mere
Pressemeddelelser - 29. jun. 2017

Minister ændrer omstridt beslutning om dimensionering

Pressemeddelelser - 29. jun. 2017
Undervisningsminister Merete Riisager ændrer nu sin beslutning om at indføre dimensionering af uddan ...

Læs mere
Pressemeddelelser - 28. jun. 2017

Erhvervsfremme skal forenkles og målrettes SMV’erne

Pressemeddelelser - 28. jun. 2017
Så kom det endelig: Udvalget der skal komme med forslag til forenkling af Danmarks erhvervsfremmesys ...

Læs mere